Неочікуване рішення парламенту підтримати продовження податкових послаблень на ввезення електромобілів лише на один рік до 2027 року натрапило на суворі реалії законодавчого процесу та рішучу критику з боку керівництва відповідного комітету. Голова парламентського комітету з питань податкової та митної політики Данило Гетманцев у своїй останній заяві категорично заперечив можливість подальшої пролонгації цієї популярної серед певних кіл ініціативи на наступний рік. Він відкрито звинуватив лобістів автомобільного імпорту у просуванні через бюджет першого читання поправки, яка за його підрахунками позбавляє державний бюджет тридцяти мільярдів гривень, необхідних для фінансування армії, прирівнявши цю суму до додаткових надходжень із банківської сфери.
За словами народного обранця, ця ласа тема, яка тривалий час циркулювала кулуарами Верховної Ради, зрештою не пройде наступні етапи законодавчої процедури. Гетманцев вказав на дві важливі перешкоди, які на його переконання не залишають можливостей для втілення цієї ініціативи. По-перше, сама поправка була проведена через закон про бюджет, що прямо суперечить відразу двом іншим діючим законодавчим актам, а тому не може бути ухвалена до другого читання. По-друге, дана правка відноситься виключно до першого розгляду бюджетного проєкту і не більше того.
Його заступник з комітету Ярослав Железняк детально роз’яснив процедурні складності, які очікують ініціативу найближчим часом. Якщо стисло, то ця правка, яка взагалі повинна була вноситися до Податкового кодексу, виявилася у висновках та пропозиціях до проєкту бюджету на 2026 рік. Тепер цей документ передається до Кабінету Міністрів, де Міністерство фінансів щодо кожної запропонованої поправки має надати свою згоду або відхилити її, виходячи з наявності чи відсутності необхідного фінансового ресурсу для її забезпечення. Потім до третього листопада Уряд зобов’язаний повернути до Ради остаточний текст бюджетного проєкту, де частина правок буде врахована, а інша частина може бути змінена або повністю відхилена.
Народний депутат Железняк окреслив два можливі сценарії розвитку подій в залежності від позиції уряду. Перший сценарій передбачає, що Міністерство фінансів якимось чином зможе відшукати від п’ятнадцяти до двадцяти мільярдів гривень для покриття бюджетних втрат від цього послаблення. Другий і більш ймовірний за його особистим прогнозом сценарій – це офіційна відмова уряду враховувати цю поправку у фінальному тексті бюджету на підставі відсутності необхідного фінансового ресурсу. Остаточна ясність з цього питання за словами депутата настане лише на початку листопада, коли буде представлено остаточний варіант бюджету. Відповідно до чинної норми Податкового кодексу операції з ввезення та постачання в Україну транспортних засобів, обладнаних виключно електродвигунами, а також нових автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння, що працюють на стиснутому або зрідженому метані чи біогазі, звільняються від податку на додану вартість до першого січня 2026 року.
Source: shelby.com.ua
